Activiteiten buiten VVM

Workshop: De risico's van meditatie

8 juli 2018

Zondag 8 juli geven Willoughby Britton en Jared Lindahl een workshop over de risico’s van meditatie. Deze vindt plaats van 10.00 -17.00 uur in het Centrum voor Mindfulness, Raadhuisstraat te Amsterdam. Uit de aankondiging:

Heb je ook wel eens meegemaakt dat een deelnemer aan jouw mindfulnesstraining angstig werd, of heel erg verdrietig, of misschien in de war? En dat je niet zo goed wist hoe hiermee om te gaan? Je bent niet de enige. Door meditatie kunnen in ons gebieden aangeraakt worden die iets in ons losmaken, een heftige emotie die zich heel onverwachts kan laten voelen. We leren in onze mindfulnesstraining om ‘toe te wenden’ en er vriendelijk mee te ademen, maar soms is er iets meer nodig.

Willoughby Britton and Jared Lindahl hebben hier jaren onderzoek naar gedaan, en een ‘safety toolbox’ ontwikkeld. We hebben ze uitgenodigd voor een workshop van een dag om ons bij te scholen op dit gebied.Dr. Willoughby Britton is Assistent Professor of Psychiatry and the Director of the Clinical and Affective Neuroscience Labatory at Brown University Medical School. Dr Jared Lindahl is Visiting Assistant Professor in Brown University’s Department of Religious Studies and director of the humanities research track in the Clinical and Affective Neuroscience Lab.

De dag bestaat uit:

• Overzicht van onderzoek naar meditatie-gerelateerde problemen, waarschuwingssignalen / risicofactoren
  • Hoe te weten wanneer een probleem kan worden aangepakt door meditatie en wanneer het andere soorten ondersteuning vereist
  • Management en principes van trauma-geïnformeerde praktijk
  • Ervaringsgerichte componenten / meditaties en Q + A / discussie
  • Hand-outs worden aan deelnemers gegeven voor toekomstig gebruik

Laat collega’s en andere mogelijk belangstellenden weten van deze workshop, een aanrader voor ieder die meditatieoefeningen leidt.

Mail voor vragen en aanmeldingen:

Voertaal van deze dag is Engels. Kosten zijn € 60 p.p. inclusief koffie, thee en een eenvoudige vegetarische lunch. Het bedrag graag overmaken naar : NL84 TRIO 0338487689 t.n.v. A.M. Buteröwe o.v.v. Workshop 8 juli

International Conference on Mindfulness (ICM)

10 - 13 juli 2018

The ICM will be held July 10-13 2018 in the historic city of Amsterdam, the Netherlands, under the scientific lead of professors Susan Bögels and Anne Speckens of the University of Amsterdam and the Radboud University Medical Center Nijmegen.

The conference will bring together progress in mindfulness research in the domains of medicine, education, organizations, and developmental, clinical and neuropsychology. The theme of the ICM is “science from within”, as scientific progress in mindfulness is supported by a deep investigation of the process of mindfulness meditation within ourselves and the people we study.

We aspire the ICM to be wide-ranging and inclusive, and hope that it will reflect diversity in nationalities, ethnicity, and perspectives, welcoming research contributions from across the world and from different traditions. Finally, this ICM will connect mindfulness to literature, music, dance and film events during and around the conference, offering a mixture of activities to enjoy while staying in Amsterdam for the ICM 2018.

More information, prices and registration:

Schermafbeelding 2018-05-14 om 14.18.49.png

Oproep deelname mindfulness onderzoek Open Universiteit

Start vanaf augustus 2018

De Open Universiteit van Heerlen heeft een promotie onderzoek opgezet waarin het werkingsmechanisme van mindfulness training (MBSR nader wordt onderzocht. Zij zoeken hiervoor deelnemers van mindfulness trainingen en ze hebben ons gevraagd of wij onder onze trainers een oproep willen plaatsen. Wij hebben hierover diverse keren contact gehad en ondersteunen dit onderzoek van harte.

Geef jij regelmatig mindfulness trainingen (MBSR) en vind je het leuk om een bijdrage te leveren aan dit onderzoek? Het gaat om een flankerend onderzoek waarbij de deelnemers thuis, door in te loggen op hun computer, 3x een aantal vragenlijsten en taken uitvoeren. Jij vraagt de deelnemer slechts om mee te werken aan het onderzoek en hebt er zelf verder geen werk aan.

Download de brief van de onderzoekster met extra informatie.

EAMBA retreat 2019

SAVE THE DATE: 2 - 7 januari 2019

Join us at the start of the new year of 2019 with a 5-day retreat with colleagues from different European Countries. The retreat offers an opportunity to meditate together in a sangha of mindfulness teachers and to network on the closing day.

Schermafbeelding 2018 05 04 om 10.53.57

Jake Dartington is the guiding teacher. He has practiced Buddhist medit ation since 1995 and completed a three-year teacher training with Christina Feldman, the co-founder of Gaia House in Devon. He began to teach retreats and meditation courses in 2007. Jake teaches with organizations including Gaia House, Bodhi College, London Insight, Nottingham University, Nottinghamshire NHS Trust, and the Mindfulness Network. He has also trained with Bangor University’s Centre for Mindfulness Research and Practice and teaches eight-week mindfulness courses for the general public. A former college teacher, Jake has Masters degrees in Philosophy and Buddhist Studies.

Practical

The retreat will take place in Hof Oberlethe in Oldenburg, Germany, a convenient and very pleasant retreat venue. Starting on Jan. 2 in the late afternoon and ending Sunday Jan. 7 at noon. This 5-day period accommodates the requirements of many professional mindfulness associations in Europe. This retreat welcomes teachers of mindfulness and those in training to become teachers.

At this moment registration is not yet possible. We will notify you as soon as registration starts.

Kindest regards,

Giedre Zalyte, Irma Hesselmans, Marjan Abadie & Lot Heijke