Workshop Interpersoonlijke Mindfulness door Frits Koster
Vrijdag 15 november 2019

Van individuele naar persoonlijke mindfulness-beoefening

Mindful communiceren blijkt een hele kunst te zijn. Ook bij het (individueel of in een groep) begeleiden van de inquiry of mindful dialogue blijken wijze, compassievolle communicatie en het belichamen van de beoefening zeer belangrijk.

De achtweekse training ‘Interpersoonlijke Mindfulness’  is ontwikkeld door ervaren mindfulness-docenten en is ontstaan vanuit een samenwerking tussen het Center for Mindfulness van de Universiteit van Massachusetts Medical School en Metta Programs. De training is gebaseerd op de beoefening van Insight Dialogue; zie voor meer info www.metta.org. De training Interpersoonlijke Mindfulness stimuleert het ontwikkelen van innerlijke kalmte en het toepassen van mindfulness en compassie bij relationele vormen van stress en heeft net als de programma’s MBSR, MBCT en compassietraining (MBCL) een seculier karakter. In deze workshop kunnen mindfulnesstrainers ervaringsgericht kennis maken met belangrijke ingrediënten uit dit programma. De workshop biedt trainers en hulpverleners de mogelijkheid om de mindfulness-beoefening te verdiepen op interpersoonlijk gebied.

Inhoud en doel van de workshop:

‒       Het via meditatieoefeningen en opmerkzame dialoog in twee- of drietallen verkennen van thema’s, waarbij (zelf)compassie als trainer en als mens centraal staat.
‒       Het op ervaringsniveau kennismaken, oefenen en vertrouwd raken met de zes richtlijnen van Interpersoonlijke Mindfulness beoefening: Pauzeren, Ontspannen, Openen, Vertrouwen en Afstemmen) op het Opkomen, Aandachtig Luisteren en De Waarheid (van het moment) Spreken.
‒       Het verdiepen van de eigen mindfulnessbeoefening en van toepassingen hiervan in communicatie.

Doelgroep:
Mindfulnesstrainers, hulpverleners, coaches, leraren en andere professionals die opgeleid zijn in en vertrouwd zijn met het werken met mindfulness-based interventies. Symposium Mindfulness in Organisaties.

Frits Koster

Frits Koster.jpg

Frits Koster, mindfulnesstrainer en retraitebegeleider, verbleef 6 jaar als monnik in kloosters in Z.O. Azië waar hij o.a. boeddhistische psychologie studeerde. Hij schreef diverse boeken (uitg. Asoka en Silkwormbooks) en heeft jarenlange ervaring als meditatieleraar. Hij voltooide de opleiding tot mindfulnesstrainer bij het Instituut voor Mindfulness (IvM) en is als docent verbonden aan diverse opleidingsinstituten tot trainer MBSR/MBCT in Nederland en andere Europese landen. Samen met psychiater Erik van den Brink heeft hij een compassietraining ontwikkeld (Mindfulness-Based Compassionate Living); deze training is beschreven in Compassievol leven(Boom, 2012 – herziene druk 2016) en Compassie in je leven(Boom, 2015 – herziene druk 2019). Deze boeken zijn inmiddels vertaald in het Engels, Duits en Spaans.

Frits heeft retraites en workshops Insight Dialogue gevolgd bij Gregory Kramer en andere vooraanstaande docenten op het gebied van mindful communicatie, zoals Susan Gillis Chapman, Rosamund Oliver en Edel Maex. Hij volgde de scholing tot trainer Interpersonal Mindfulness bij Florence Meleo-Meyer en Phyllis Hicks. Zie www.fritskoster.nl en www.compassietraining.nl.

Aanbevolen literatuur: Gregory Kramer: Insight dialogueAsoka, 2014.

9.00  Ledenvergadering (voor leden)
10.30  Pauze / Binnenkomst voor niet-leden
11.00  Opening - Workshop met Frits Koster